Den trefaldiga tillflykten

Namô Tassa Bhagavatô Arahatô Sammâsambuddhassa
Buddham saranam gacchâmi
Dhammam saranam gacchâmi
Sangham saranam gacchâmi

Till Buddha, den vördade läraren, går jag såsom min tillflykt.
Till Dharma, hans lära som får oss att se klart, går jag såsom min tillflykt.
Till Sangha, gemenskapen av Buddhas lärjungar som jag inordnar mig i, går jag såsom min tillflykt.

För andra gången:
Till Buddha, Upplysningens allt genomströmmande ljus går jag såsom min tillflykt.
Till Dharma, den till befrielse ledande strömmen, går jag såsom min tillflykt.
Till Sangha, de Upplystas gemenskap, vars föredöme jag följer, går jag såsom min tillflykt.

För tredje gången:
Till Buddha, ljuset inom mig som ännu döljes av okunnighetens slöjor, går jag såsom min tillflykt.
Till Dharma, den inneboende kraften i mig som får mig att riva sönder okunnighetens slöjor, går jag såsom min tillflykt.
Till Sangha, alla levande varelsers gemenskap som tillsammans med oss går på vägen till befrielse, går jag såsom min tillflykt.

(rekommenderad recitation av Ven. Advayavajra)

This entry was posted in Texter. Bookmark the permalink.